SCHOONSCHRIFT
is niet vanzelfsprekend. Vraag het maar aan de kleine kinderen
die op school, de pen in het knuistje gekneld, geconcentreerd
met de tong tussen de lippen meevolgen met de lijnen die ze
trekken op het papier. ,,In de Verenigde Staten gebeurt alles
met de computer. De gevolgen zijn merkbaar: ze schrijven er
erbarmelijk'', zegt Harrie Voet.
Toch heeft zijn vak nog een toekomst, meent hij. Ondanks de
opkomst van de computer, zal de kalligrafie niet verdwijnen
volgens hem. Het kunstzinnige en unieke karakter van een
handgeschreven wenskaartje, in ambachtelijk feestschrift,
spreekt nog heel veel mensen aan. Ook de praktische bezwaren
waarmee de computer moet afrekenen spelen in het voordeel van de
kalligrafie. ,,Wie in een album of gastenboek een stijlvol
stukje wil schrijven, kan zo'n blad moeilijk uit het boek
scheuren. Bovendien blijft het verschil met de computer nog
steeds zichtbaar voor het kennersoog. De dikte en het unieke
karakter van die letters, dat geeft een meerwaarde, daaruit
straalt een zekere warmte. Nee, de computer vormt geen
bedreiging voor het voortbestaan van de kalligrafie.''
Harrie Voet studeerde grafische typo-druktechnieken aan de
Stedelijke Technische School in Gent. Het was daar dat hij
geboeid raakte door kalligrafie. ,,Toen ik zestien was kreeg ik
tijdens mijn opleiding een les in kalligrafie. Ik was
onmiddellijk in de ban van die barokke, gekrulde letters.''
Later volgde hij een D-cursus pedagogie als voorbereiding op het
lesgeven. Sinds 1983 onderwijst hij zijn specialiteit in Syntra
Limburg, het vroegere Vormingscentrum Genk, waar een duizendtal
cursisten, jong en oud, zich de kunst van de belletrie ,
de schone letteren in de letterlijke betekenis, eigen te maken.
Voet is een bewonderaar van de authentieke vorm van kalligrafie
zoals de monniken die in de Middeleeuwen bedreven. ,,In de
eerste plaats is de grafische vormgeving van die letters ronduit
indrukwekkend. Ik ben ook geboeid door de mystieke sfeer en
cultuur uit die periode.''
De moderne of abstracte kalligrafie, waarin expressie primeert
boven het gebruik van de eeuwenoude lettertypes, is niet voor
Voet weggelegd. ,,Een letter moet een letter blijven'', zegt hij
resoluut. ,,In de moderne kalligrafie is het schrift soms
onherkenbaar. Nee, wat voor mij telt is de materiaalkennis, het
gebruik van de lettertypes, de penhantering en vooral de
discipline en concentratie die je tijdens het schrijven aan de
dag moet kunnen leggen.''
Dat kalligrafie geen sinecure is, blijkt al uit de diversiteit
aan materiaal waarmee een kalligraaf werkt. ,,Er bestaat een
uitgebreid gamma aan pennen, van beitelvormig tot spits, die
alle op verschillende manieren gehanteerd kunnen worden. De
penstand en hellingsgraad zijn uiterst belangrijk tijdens het
schrijven, net als de druk die op de pen wordt uitgeoefend en
die de dikte van de lijnen bepaalt.''